Efter Navalnyjs död: Hyllningar, sorg och gripanden i flera ryska städer


Efter nyheten om Navalnyjs död har människor gett sig ut på gatorna i flera ryska städer. I Sankt Petersburg har människor sörjt, tänt ljus och lagt ner blommor till minnet av oppositionspolitikern. Över 30 personer har gripits i staden enligt den oberoende ryska mediaplattformen Doxa.

En man i Sankt Petersburg grips av rysk polis efter att ha lagt blommor vid ett minnesmärke till offer för politiskt förtryck, rapporterar nyhetsbyrån AP vars fotograf tagit bilden. Foto: AP/TT

Efter att det har uppmanats till protester på sociala medier har Åklagarmyndigheten i Moskva varnat för att protester är ett brott mot lagen. I Moskva har hundratals samlats för att lägga ner blommor vid minnesplatser som Sorgens mur och Solovetsk-stenen. Minst fyra personer har gripits enligt Doxa.

Människor i Moskva lägger blommor vid Solovetsk-stenen för att hedra Aleksej Navalnyjs minne. Foto: Dmitry Serebryakov/AP/TT

I Novosibirsk har polisen spärrat av ett monument över offer för politiskt förtryck, och liknande rapporter kommer från flera andra ryska städer. Även utanför Ryssland har det hållits manifestationer, bland annat utanför den ryska ambassaden i Stockholm, London, Berlin och Washington i USA.