Efter nyheten om Navalnyjs död har människor gett sig ut på gatorna i flera ryska städer. I Sankt Petersburg har människor sörjt, tänt ljus och lagt ner blommor till minnet av oppositionspolitikern. Över 30 personer har gripits i staden enligt den oberoende ryska mediaplattformen Doxa.
Efter att det har uppmanats till protester på sociala medier har Åklagarmyndigheten i Moskva varnat för att protester är ett brott mot lagen. I Moskva har hundratals samlats för att lägga ner blommor vid minnesplatser som Sorgens mur och Solovetsk-stenen. Minst fyra personer har gripits enligt Doxa.
I Novosibirsk har polisen spärrat av ett monument över offer för politiskt förtryck, och liknande rapporter kommer från flera andra ryska städer. Även utanför Ryssland har det hållits manifestationer, bland annat utanför den ryska ambassaden i Stockholm, London, Berlin och Washington i USA.


