En prilla med problem – så beskrev den demokratiska amerikanska senatorn Chuck Schumer det vita snuset när han uppmanade de amerikanska myndigheterna FDA och FTC att undersöka hur nikotinprodukten marknadsförs mot unga.
De svenska vita tobaksfria nikotinpåsarna, eller vitt snus, har ökat explosionsartat i popularitet i USA – men skilda åsikter om produkten har skapat debatt.
– I det stora hela är det här en liten fråga. Men det är mycket viktigt för ett politiskt parti att hitta en symbolfråga, säger Anders Utterström, USA-expert som gjorde en snus-podd på uppdrag av Swedish Match 2017.
Republikansk symbolfråga
Vitt snus har ökat kraftigt i popularitet på senare tid. Ett av de svenska företag som säljer mest redovisade nyligen att de under 2023 fraktat nästan 285 miljoner dosor med nikotinpåsar i USA – en ökning på 62 procent jämfört med året innan.
Speciellt på TikTok har produkterna fått fart, med flera tusen klipp där personer använder och marknadsför vitt snus.
Hur har vitt snus blivit en republikansk symbolfråga från att vara nästan helt okänt i USA? Se videon.