Plenumets blandade känslor: En besvikande brist på beslut


Det är en stor skillnad i synen på frågan om samebyarnas interna organisering. För vissa är det ett mål som har uppnåtts efter lång tid av arbete, medan för andra är det en besvikelse. Samebyarna har blivit kritiska mot förslaget som innebär att alla samer ska ha rätt att tillhöra en sameby, med möjlighet att överklaga beslut om medlemskap till Sametinget. Oppositionen och samebyarna är starkt kritiska mot detta beslut.

Styrelseordföranden Håkan Jonsson är nöjd med beslutet och ser det som en förändring i rätt riktning. Han kritiserar även 1971 års rennäringslag som diskriminerande och påpekar att många som har rätt till jakt och fiske inte tillhör samebyarna idag. Parallellt med detta fortsätter kritiken mot styrelsen, som bordlade ärendet på plenum i Åre men ändå skickade in förslaget till regeringen. Kritiken riktas mot styrelsens agerande som anses vara oansvarigt inför det samiska folket.