Kvinna drabbad av stroke – transporterades till sjukhuset



Kvinnan i Luleå drabbades av en stroke och förlorade sin förmåga att tala. När ambulanspersonalen tog henne till sjukhuset försökte hon att protestera, men kunde inte kommunicera. Hon hamnade istället på psykiatriska akutavdelningen där hon kände sig instängd och rädd. Trots att hon inte led av ångest, tolkade ambulanspersonalen hennes tillstånd fel och missade att hon var i behov av akutvård. Inspektionen för vård och omsorg har kritiserat ambulanspersonalens agerande och konstaterat att det ökade risken för att kvinnan skulle drabbas av en ny stroke, vilket dessvärre också inträffade. Nu kämpar hon med trauman och oro inför att behöva ringa en ambulans igen. Aftonbladet har sökt Region Norrbotten för en kommentar.