Luleåbo drabbades av stroke och fördes till psykakuten där hen fick vänta i fem timmar



Den 19 mars 2022 larmade en kvinna sin mamma via telefon, men kunde inte få fram ord utan bara oklara ljud. Familjen larmade 112 och en ambulans ryckte ut till platsen. Kvinnan uppgav att vårdpersonalens initiala bedömning var att köra henne till akuten på misstankar om tia/stroke. Under färden till akuten sa ambulanspersonalen att de istället skulle köra henne till psykakuten, vilket chockade och förvirrade henne. Efter att ha väntat i fem timmar fick hon tillbaka rösten och kunde säga att hon borde vara på vanliga akuten. Hon blev sedan inlagd i fyra dygn.

Kvinnan har nu anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och upplever att händelsen har satt djupa spår, vilket har lett till mardrömmar och PTSD. Hon påpekar att risken för en ny stroke ökar efter en tidigare stroke, vilket hon har fått.

Ambulanssjukvården i Norrbotten har bemött kritiken genom att påpeka att de bedömer utifrån symtom, vad de ser och hör, och vad patienten säger, samt att de har strikta undersökningsrutiner, men att det tyvärr kan bli fel ibland av olika anledningar. De kunde dock inte uttala sig om enskilda ärenden på grund av sekretess.