Moldaviens utbrytarrepublik Transnistrien ber om ”skydd” från Ryssland
Att Transnistrien vill ha ”skydd” från Ryssland kan ses mot bakgrund av att Ryssland vill destabilisera länder i närområdet, enligt Kristina Melin på FOI.
– Ryssland söker efter sätt att påminna väst om Ukrainakriget och risken med det, säger hon.
Den moldaviska utbrytarregionen Transnistrien har bett Ryssland om vad som beskrivs som ”skydd” på grund av ”ökade påtryckningar från Moldavien”. Landremsan har en prorysk ledning och enligt säkerhetspolitisk analytiker Kristina Melin, har Ryssland varit inblandat i spelet.
Vill inte se integrering
En bakomliggande anledning till detta kan vara att osäkerheten kring Ukrainakriget fortsätter att eskalera. Moldavien har försökt integrera Transnistrien i landet, vilket Ryssland motsätter sig.
Ryssland har soldater i Transnistrien och använder regionen för att skydda sina intressen. Trots detta utgör Transnistrien inte ett stort militärt hot för Ukraina för närvarande.
Olöst i ryskt intresse
Det är oklart hur Kreml kommer att agera framöver, men det förväntas att Vladimir Putin kommenterar situationen under ett tal inför det ryska parlamentet. Moskva har intresse av att konflikten förblir olöst och skapar friktion som gynnar Rysslands intressen.


