Sjukhuset har varit i ekonomisk kris under en längre tid och väntas i år gå med ett underskott på över en miljard kronor.
Enligt styrelseordförande Maria Berglund planeras det att sparas totalt 1,1 miljarder kronor, där en åtgärdsplan på 865 miljoner kronor redan sattes in i slutet av förra året.
240 miljoner kronor
Nu behöver man spara nästan 240 miljoner kronor framförallt inom personalkostnader.
Flera regioner runt om i landet står inför liknande besparingar. Region Sörmland varslade 700 anställda under hösten och Region Värmland kan komma att göra detsamma för 300 anställda.
Region Östergötland meddelade nyligen att 900 anställda riskerar att sägas upp.


