Skidskytte: Elsa Tänglander förlorar JVM-guldet med dubbla vurpor och trippla bommar


Trots dubbla vurpor men med felfritt skytte sköt Tänglander först på det sista stående skyttet. Där sprack det och 16-åringen fick tre bom och köra tre straffrundor och gick ut som elva. Hon åkte också i mål som elva och drog staven i backen av ilska.

Det var en tävling fylld av dramatik för den unga svenskan där det länge såg ut att bli guld i den yngsta klassen där man får köra upp till det år man fyller 19.

In mot det tredje skyttet körde Tänglander, som då körde i täten med 15 åriga tyskan Melina Gaupp, omkull utför ganska ordentligt. Hon tappade 16 sekunder på incidenten.

Tog guld i ungdoms-OS i ländåkning

Gaupp stod på vallen och sköt två bom när Tänglander behöll lugnet och sköt full igen, hennes tredje raka fulla skytte.

Efter det tredje skyttet körde Tänglander omkull igen. Hon kunde resa sig men tappade mycket av sitt försprång på 23 sekunder från vallen. Fransyskan Lola Bugeaud var i kapp till det fjärde och sista skyttet.

Tänglander är en supertalang även i längdskidor där hon tog guld vid ungdoms-OS för ett par veckor sedan.