Flera personer till sjukhus efter brand i hus i Sundbyberg


Uppdaterad 01.57 | Publicerad 2024-02-29 22.35

18 personer har förts till sjukhus efter den kraftiga branden i sjuvåningshuset i Sundbyberg.

Flera av dem är barn.

Många boende fick evakueras från sina balkonger.

Larmet om branden kom in vid 22.04 på torsdagskvällen.

Folk ska ha stått ute på sina balkonger när räddningstjänsten kom fram.

– Vi är på plats där och jobbar för fullt, både släcker och evakuerar, uppgav man vid räddningstjänsten vid 22.30-tiden.

Det är många boende i huset och räddningstjänsten har använt höjdfordon för att hjälpa folk ner från balkonger och fönster.


Evakueras med skylift

Vid 23-tiden var branden släckt.

– Branden var på våning ett. Men vi har fått till oss att det varit mycket rök, vi håller på att ventilera, säger Josefin Lindblom vid räddningstjänsten.

Enligt SOS alarm har fyra personer fått föras med ambulans till sjukhus, och det kan bli fler.

Polisen uppgav under natten att totalt 18 personer tagits till sjukhus efter att först ha blivit undersökta av sjukvården på plats.

– Vi har inga uppgifter om att någon har avlidit men flera är allvarligt rökskadade, säger Per Fahlström, presstalesperson vid Stockholmspolisen, till TT.