Expert: Minns Tjörnbrokatastrofen




Containerfartyget som rammade en stålbro i amerikanska Baltimore för tankarna till Tjörnbrokatastrofen, säger experten på konstruktionsteknik Karin Lundgren.

– Det ser ut som att fartyget har kört rakt på ett av brostöden.

Bilder från olyckan i Baltimore visar hur stålbron Francis Scott Key Bridge har förstörts efter en kollision med ett containerfartyg från danska rederiet Mærsk.

– Jag tänker på Tjörnbron, det tror jag de flesta i Sverige gör när ett fartyg kör på en bro så att den kollapsar, säger Karin Lundgren, professor i betongbyggnad vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Inte utformade för krockar

Åtta människor omkom när ett norskt tankfartyg körde in i en pelare som höll upp bron mellan Stenungsund och Tjörn i januari 1980. Både olyckan i Tjörn och den i Baltimore hade kunnat undvikas om det funnits påkörningsskydd vid farleden, så kallade ledverk, som styr in fartygen och gör det svårare att krocka med brostöden, fortsätter hon.

– Påkörningsskydd gör det lättare för besättningen att inse att fartyget är på väg åt fel håll, och absorberar en del av energin och bromsar upp vid en kollision. Det går inte att utforma broar så att de kan klara av att det kommer ett fartyg och kör rakt in i dem, det är som att köra en bil in i en betongvägg och hoppas att bilen är hel efteråt.

”Mycket mer förutseende”

Tjörnbrokatastrofen ledde till att säkerheten höjdes vid svenska broar, bland annat genom att installera just påkörningsskydd men också genom att placera brostöden utanför farleden och där det är för grunt för att fartygen ska kunna nå fram till dem. Det är därför mindre sannolikt att det inträffar en liknande olycka i Sverige som den i Baltimore, enligt Lundgren.

– Jag ska inte säga att det aldrig kan hända igen, men jag kan ändå säga att man är mycket mer förutseende nu än vad man var innan dess.