Kronofogden ignorerar den ökande skuldsättningen



Artikeln handlar om att antalet skuldsatta ökar och att många som vänder sig till Kronofogden inte får svar på sina samtal. Myndigheten är överhopad med ärenden och har inte tillräckligt med resurser för att hantera alla samtal. Enligt Kronofogden har antalet nya ärenden inte varit så stort sedan 1990-talet på grund av höga mat-, el- och boendekostnader i kombination med ökad arbetslöshet.

På grund av resursbrist har Kronofogden tvingats dra ner på sin kundservice och nästan 30 procent av samtalen kopplas bort. Det är långa väntetider för att få svar på ärenden om skuldsanering eller omprövning. Myndigheten hoppas på ökade anslag från regeringen för att kunna hantera den ökade arbetsbelastningen.

Biträdande Rikskronofogde Cecilia Hegethorn Mogensen säger att de varje dag måste välja mellan olika prioriteringar, men att de försöker använda sina resurser på bästa sätt. De är medvetna om att det är utsatta människor som de har kontakt med och hoppas på bättre ekonomiskt stöd för att kunna hjälpa dem effektivt.