IT-generationen lär sig inte själva: En myt



Artikeln handlar om att barn och ungdomar inte automatiskt skaffar sig digital kompetens genom att spendera mycket tid med digitala verktyg. IEA-chefen Dirk Hastedt menar att elever behöver mer undervisning i dator- och informationskunskap samt fler prov för att förbättra sina färdigheter. Resultat från Icils, en mätning av åttondeklassares digitala kompetens, visar att en hög andel svenska elever inte når upp till en grundläggande nivå.

Internationellt sett är det fem av tio elever som har svag eller mycket svag it-kompetens, vilket inte är unikt för Sverige. Hastedt påpekar att det är fullt rimligt att elever i åttonde klass ska kunna sålla fram trovärdig information på nätet och att tiden då elever skickades till biblioteket för att söka information är förbi.

Han förespråkar även att elever behöver mer testning och prov för att öka sin digitala kompetens, då lärare undervisar det som testas och elever lär sig det som de vet kommer på ett prov. Icils är en internationell studie som utforskar åttondeklassares digitala kompetens, med fokus på att söka och hantera information på nätet och förstå risker som lösenordsfiske.