Genom att höja reduktionsplikten 2025 skulle Sverige kunna klara EU-målet om utsläpp från trafiken, enligt regeringen som hänvisade till Naturvårdsverkets bedömningar. Trots detta valde regeringen att ignorera det sämre scenariot och istället förlita sig på sina egna beräkningar. Tyvärr ser det nu ut som att regeringens beräkningar har visat sig vara felaktiga, och att Sverige närmar sig risken att missa målet.
Enligt SCB:s statistik har utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent under januari-oktober i år jämfört med föregående år. Detta har resulterat i en ökning av trafikutsläppen med över 3 miljoner ton på endast 10 månader, vilket är mer än vad regeringen hade förutspått. Anledningen till ökningen tros vara en minskad användning av biodrivmedel och färre elbilar än förväntat.
Det högre antalet trafikutsläpp kan leda till att regeringens plan spricker och att Sverige riskerar att få böter från EU för att missa målet. Trots varningar från flera instanser har regeringen inte velat höja reduktionsplikten ytterligare, utan hävdar att den verkliga lösningen är mer komplex. Det återstår att se om regeringen kommer att behöva revidera sin strategi för att möta klimatmålen.