Gränser vid sex oroar unga



Artikeln handlar om en studie utförd av svenska och norska forskare som undersökt gråzoner relaterade till sexuellt våld och kränkningar bland unga. Studien visar att många unga saknar kunskap om att de har rätt att sätta gränser i samband med sex. Trots att barn i förskolan lär sig om att säga ”stopp min kropp” verkar denna kunskap försvinna under tonåren. Forskarna har intervjuat ungdomar om vad som utgör ett övergrepp och när en positiv upplevelse kan övergå till något negativt. Resultaten visar att även om ungdomar säger ”rätt saker” om samtycke, finns det fortfarande brister i deras förståelse.

En viktig del i studien är att många unga inte vet hur en sund relation ser ut och tror att de måste göra vissa saker för att passa in. Forskaren framhåller vikten av ökad kompetens hos både barn och vuxna när det gäller sexuell undervisning och samtycke. Hon pekar även på att de förändringar som infördes i läroplanen för grundskolan 2022, där fokus nu ligger på värderingar och frågor om frivillighet och samtycke, är ett steg i rätt riktning. Dock betonar hon att det är i skolan och hemmet som förebyggande arbete måste ske för att unga ska lära sig om sexuell hälsa och rättigheter.

Artikeln tar också upp den så kallade ”samtyckeslagen” som infördes 2018 i Sverige och innebär att sexuella handlingar bedöms utifrån om det har funnits samtycke eller inte. Lagen möttes av blandad respons och vissa kritiserade den för bristande rättssäkerhet. Forskarna ansåg dock att det var ett steg i rätt riktning för att öka medvetenheten om samtycke. Studien genomfördes genom fokusgruppsintervjuer med unga människor samt intervjuer med skolpersonal och granskningar av ärenden där unga varit inblandade i sexuella brott.