Elever från Luleå tävlar i Minecraft med AI för att bygga smarta städer



Eleverna på mellanstadiet har haft en spännande uppgift de senaste två veckorna. De har arbetat tillsammans för att skapa en stad i det populära spelet Minecraft och samtidigt lösa samhällsproblem. Genom att presentera sina stadsbilder för en distansjury har de fått chansen att visa upp sitt arbete och tävla om titeln för den bästa staden.

En av lärarna, Ida Pirttijärvi, berättar att det har varit ett roligt sätt att lära barnen om stadsplanering och demokrati. Genom att skapa medvetenhet kring olika aspekter av en stad, inklusive artificiell intelligens, har eleverna fått en bredare förståelse för samhället.

Eleverna berättar att det har varit utmanande att samarbeta och komma överens när åsikterna går isär, men när de väl lyckades samarbeta effektivt så gick arbetet smidigare och resultatet blev bättre.

Skolhackathon är en tävling där elever från hela landet tävlar om att bygga den bästa staden i Minecraft, med fokus på att använda artificiell intelligens för att förbättra samhället. Projektledaren Sofia Hägg beskriver tävlingen som att skapa en ”AI-topia”, där eleverna får experimentera med hur teknologi kan användas för att skapa ett bättre samhälle.

Från Norrbotten deltar hela 35 skolor med totalt 677 elever i tävlingen. Vinnaren från regionen kommer att gå vidare till den nationella finalen som äger rum den 28 januari. Det är en spännande tävling som uppmuntrar elever att vara kreativa och innovativa i sitt arbete med teknologi och samhällsfrågor.