Marco Polo har lämnat svensk ekonomisk zon: En resenärs äventyr i fjärran länder


Cirka tio ton utsläppt olja bedöms finnas kvar i havet efter Marco Polos grundstötningar, så saneringsarbetet fortsätter. Arkivbild.

TT–Lines skadade färja har bogserats ut ur svensk ekonomisk zon och ansvaret har tagits över av polska myndigheter, som eskorterar vidare till Gdansk i Polen. Där ska Marco Polo vara framme lördag morgon.

Kustbevakningen avslutar miljöräddningsinsatsen efter färjan Marco Polos grundstötningar utanför Blekingekusten. Cirka tio ton utsläppt olja bedöms finnas kvar i havet, så saneringen fortsätter, men nu i form av en stödoperation till räddningstjänsten.

– Vi kommer att bistå räddningstjänsten till den 17 november, har vi kommit överens om, men det finns möjlighet att förlänga det, säger Karin Cars, kommunikatör vid Kustbevakningen.

Räddningsledaren Kalle Isaksson säger i ett pressmeddelande att insatsen runt Marco Polo är den största och mest komplicerade operation som Kustbevakningen genomfört i modern tid.

Utöver den fortsatta oljesaneringen återstår för Kustbevakningens del också att sanera redskap och fartyg.