Sveriges lärare: Mobilförbud är en bra åtgärd men inte tillräckligt
Sveriges lärare är positiva till införandet av ett mobilförbud i grundskolan, men anser att det är ett otillräckligt svar på de problem som framkommit i resultaten från Pisaundersökningen. Enligt förbundsordföranden Åsa Fahlén är skillnaderna mellan olika elevgrupper det största problemet i svensk skola, något som mobilförbudet inte kommer att åtgärda.
För att minska ojämlikheten krävs en betydligt större insats än ett mobilförbud, menar Fahlén. Hon uppmanar politikerna att ta ett nationellt ansvar för finansieringen av skolan och att se till att lärarna har tillräckligt med tid för förberedelse och efterarbete samt lagom många elever i sina klasser.
Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) kallar mobilförbudet för en ”kulturförändring” som enligt regeringspartierna kommer att leda till bättre kunskapsresultat. Men Åsa Fahlén är inte övertygad om att mobilförbudet ensamt kommer att göra någon betydande skillnad.
Pisaresultaten för Sverige visade stora tapp i matematik och läsning, med en genomsnittlig svensk 15-åring som presterade på nivån av en 14-åring jämfört med tidigare år. Trots att Sverige låg över OECD-snittet i resultaten, såg man en försämring jämfört med tidigare år.
Japan var det land som presterade bäst i matematik och naturvetenskap, medan Irland och Japan hade de bästa resultaten i läsförståelse.
Källa: TT, Skolverket, OECD