Aktiviteten från vulkanutbrottet på Island har minskat det senaste dygnet. Nu har myndigheter nedgraderat den bedömda risken för den närliggande evakuerade staden Grindavik. I dag, torsdag, öppnar vägarna igen för boende som nu kan återvända till sina hem dagtid.
En ny riskbedömning har gjorts och utbrottet har trappat ned snabbare än förväntat. Trots det är risken fortfarande hög och det kan snabbt öka igen, säger SVT:s reporter Calle Elfström som tillsammans med fotograf Andreas Hult befinner sig i isländska Keflavik, till Morgonstudion.
”Har kommit och gått i flera år”
Myndigheterna förberedde sig för det värsta när evakueringen av Grindavik inleddes för sex veckor sedan. När utbrottet väl ägde rum förbjöds invånare helt att vistas i staden.
Men magman har rört sig österut samtidigt som utbrottets omfattning har minskat stadigt, och varken byggnader eller människor uppges ha kommit till skada.
– Några tror att det kommer dö ut inom några dagar, andra tror att det kan fortsätta. Men det är svårt att avgöra. Tidigare utbrott har kommit och gått i flera år. Många är bedrövade, säger Calle Elfström.


