Stränderna längs Västjyllands kust är nu fulla med förstörda varor och skräp efter att ett lastfartyg tappat 46 containrar i havet. Frivilliga och strandvårdare har arbetat med att rensa stränderna och under onsdagen fick de hjälp av hjullastare och lastbilar för att forsla bort skräpet.
Strandvårdaren Thomas Duurloo tror att saneringen kommer att ta några dagar.
Fartyget från rederibjässen Mærsk tappade containrarna i havet under den kraftiga stormen Pia. Rederiet har tagit på sig ansvaret för städningen och anlitat ett bärgningsfartyg för att försöka lokalisera och bärga de containrar som ännu inte sköljts iland.
Många frivilliga har hjälpt till att samla in det förlorade godset längs stränderna. När det samlats in kommer det att sorteras och skickas till förstöring, förklarar Duurloo.
Det kan förekomma ytterligare varor som driver längs stränderna under de kommande dagarna beroende på rådande förhållanden.


