Nästan 40 000 ton osorterade sopor, delvis i ljusblå plastbalar, ligger utanför Skultuna i Västmanland. Nu åtalas personerna bakom företaget NMT Think Pink, som skulle ta hand om bland annat byggavfall. Företaget blev prisbelönt som lovande entreprenör i avfallsbranschen. Men en del av affärsidén misstänks ha varit att dumpa sopberg runt om i Sverige, utan att göra något mer.
Idag väntas åtalet komma mot kvinnan som kallats ”Queen of Trash”, och flera av hennes medarbetare. Polisutredningen om företaget NMT Think Pink startade 2020, två år efter att kvinnan som ledde det fått pris som ”Årets gasell” av Dagens Industri. ”Queen of Trash” och två andra personer greps och satt häktade under en tid. NMT Think Pink har numera gått i konkurs.
Giftig rök spredsMisstankarna handlar om att osorterat avfall dumpats på 21 platser i Mellansverige. I Botkyrka, söder om Stockholm, har kommunen avsatt 200 miljoner kronor för att forsla bort sopberget som hamnat där. Det tog flera månader att släcka, och medan branden pågick hade bostadsområden i närheten kraftigt höjda nivåer av skadliga kemikalier i luften, enligt en studie vid Stockholms universitet. I Skultuna, utanför Västerås, anses Think Pink ha deponerat nästan fyra gånger mer än de 10 000 ton man hade tillstånd för. Mellan Eskilstuna och Strängnäs misstänks giftiga sopor ha grävts ner under fler än 19 000 turkosa balar.
15 kommunerGullspång i Västra Götaland, Laxå i Örebro län och Norrtälje i Uppsala län är några andra av de 15 kommuner där miljöbrott förmodas ha skett i samband med Think Pinks avfallshantering. Mer än 200 000 ton avfall har lämnats på olika platser, skriver Göteborgs-Posten som haft kontakt med kommunerna. Förutom själva dumpningen finns också misstankar om att avfall flyttats mellan olika platser, för att utnyttja en lucka i lagstiftningen. Ett tiotal personer är misstänkta i utredningen, bland annat för grovt miljöbrott och penningtvätt.
Kvinnan som kallats ”Queen of Trash” nekar till anklagelserna. Hon vill inte bli intervjuad, men hennes advokat Jan Tibbling säger att hon tappade kontrollen över avfallet när hon och hennes ex-make greps och häktades 2020. På torsdagen håller åklagarna och polisen en presskonferens om det väntade åtalet.


