SAS-plan tvingades nödlanda på grund av okända symtom



Noora, 19: Lider av andningsproblem på SAS-flyget

Ett SAS-plan var tvunget att nödlanda i Köpenhamn efter en rad passagerare och besättning drabbades av mystiska symtom. En av dem var Noora Friberg, 19, från Stockholm. Hon berättar att hennes fingrar blev blå och hon hade svårt att andas.

Det dramatiska händelsen utspelade sig under natten till söndag när Noora var på väg från Malaga till Stockholm. Hon började plötsligt känna sig väldigt trött och hade svårt att hålla sig vaken.

Noora var den första som insjuknade och tappade till och med känseln i kroppen i en sådan grad att hon behövde syrgas. Andra passagerare drabbades av liknande symtom och starkt illamående.

Planet tvingades att nödlanda i Köpenhamn sedan symtomen bara blev värre för Noora och de andra som drabbades. Ambulanspersonalen kunde inte förklara orsaken till sjukdomsutbrottet.

Efter att de blivit undersökta på flygplatsen sa personalen att de inte var i behov av akutsjukvård. Noora blev uppmanad att boka taxi till närmsta sjukhus för ytterligare kontroll, men hon säger att hon inte hade några pengar att göra det.

Passagerarna fick övernatta i Köpenhamn och blev ombokade till ett plan till Stockholm på söndagsförmiddagen. SAS meddelade att planet ska undersökas av tekniker för att ta reda på om det var något i planet som orsakade sjukdomarna eller om det var en slump. Besättningen som blev sjuk på planet uppges må bra under söndagen.