Lars Nihke Svonni är 78 år och säger att han, under sin livstid, inte minns att han har behövt skilja renarna i en sådan extrem kyla. Han nämner att det är vanligt med temperaturer på minus 30 grader, men minus 40 är ovanligt. Trots det är han inte orolig för att renarna ska påverkas alltför mycket av kylan, så länge det inte blåser. Enligt honom är kyla och vind värre för renarna. Han påpekar att renar är tåliga och att de genom sin tålighet har överlevt under lång tid.
När det gäller människorna som arbetar i kylan säger han att de klarar sig bra eftersom de är välklädda. Han skämtar om att de, när de behöver vila, kan värma sig vid elden som de har tänd.
Sjuksköterskan Anna Britta Rikko påpekar vikten av rätt klädsel för de som arbetar hårt fysiskt i kyla. Hon säger att det är viktigt att röra på sig, men om man blir andfådd och trött ska man sätta sig ner och vila. Hon varnar för att anstränga sig för mycket, speciellt för personer med andningsproblem. För övriga anser hon dock att det inte är farligt att anstränga sig fysiskt i kylan, så länge man är välklädd.


