Iran önskar att bli betraktat som en jämbördig nation



Rouzbeh Parsi, chef för Mellanöstern- och Nordafrikaprogrammet på Utrikespolitiska institutet, anser att Irans kapning av en oljetanker i Omanbukten utgör en ”mild eskalering” av det spända läget mellan Iran och USA. Han betonar att ingen har dött och ingenting har ännu gått till spillo, vilket ger utrymme att hantera situationen på ett lugnt sätt.

Parsi förklarar att iranierna genom kapningen vill visa att de är jämlika med USA, särskilt i ljuset av att USA tidigare beslagtagit iransk olja från samma fartyg. Han anser att det är en del av Irans strävan att markera sin styrka gentemot USA.

Parsi ser inte nödvändigtvis kapningen som kopplad till de attacker som nyligen utförts mot lastfartyg i Röda havet. Han påpekar att de aktiviteterna har en annan kontext, särskilt med tanke på deras påverkan på Israel-Palestinakonflikten.

Han förutspår att USA och andra länder kommer att hävda att Iran brutit mot internationella regler om sjöfart i och med kapningen av oljetankern. Han spekulerar i att USA kan välja att beslagta iranska fartyg som ett svar, och att Iran i sin tur kommer att försöka svara på samma sätt.

Parsi påpekar att kapningen utgör en mild eskalering jämfört med de tidigare dödligare utbyten som redan ägt rum mellan USA och Iran via ombud i Irak och Syrien. Han betonar att det är oklart om USA vill accelerera den övergripande konflikten genom att markera starkt mot Iran i denna fråga.