Mona Brorsson avslutar sin karriär inom skidskytte efter säsongen


Mona Brorsson avslutar karriären efter säsongen

Skidskytten Mona Brorsson, 33 år, har beslutat sig för att avsluta sin karriär efter den pågående säsongen. Brorsson berättade för SVT Sport att det var ett beslut hon funderat på under en längre tid. Hon kommenterade: ”Jag kommer köra säsongen ut. Det har varit ett beslut som jag filat på ganska länge. Det är dags att hänga av sig geväret.”

Under sin karriär har Brorsson plockat två OS-medaljer (guld och silver), en VM-medalj (silver) och tre EM-guld. Beskedet om hennes avsked har väckt starka känslor bland hennes landslagskompisar. Elvira Öberg uttryckte det som ”riktigt tråkigt” och betonade Brorssons roll som ”lagets morsa”, medan en rörd Hanna Öberg sa att ”Mona har varit med från början för mig. Hon är kittet som håller oss samman.”

Brorssons beslut meddelades till landslagskompisarna under lördagskvällen och hennes avsked från sporten har berört många. Enligt Elvira Öberg och Hanna Öberg är Brorsson ”bättre än någonsin”, trots sitt avsked.

Elvira Öberg och Hanna Öberg i tårar efter Brorssons besked: ”Hon är bättre än någonsin”
Elvira Öberg och Hanna Öberg i tårar efter Brorssons besked: ”Hon är bättre än någonsin”
Foto: SVT

Höjdpunkter från skidskytte-VM i Tjeckien 2024