Jenny oroar sig för bristande vård i Region Östergötland – storvarsel om vårdsituationen


Region Östergötland kämpar just nu med ett underskott på 1,7 miljarder kronor i budgeten. Detta underskott leder till att regionen tvingas vidta åtgärder och under onsdagen meddelades att 900 medarbetare kommer att varslas.

Enligt regiondirektör Mikael Borin är ekonomin i fritt fall.

Politikern: ”Nödvändigt beslut”

Varslet gäller olika personalkategorier inom regionen, med undantag för sjuksköterskor och läkare. Region Östergötland har cirka 14 600 anställda och det är ännu oklart vilka av dem som kommer att drabbas. Fackliga förhandlingar är planerade.

Marie Morell (M), ordförande i regionstyrelsen, beskriver beslutet som beklagligt men nödvändigt.

Reaktioner på besparingar och varsel

Besparingsbeskeden och varslet är oroande för många, inklusive Jenny Karlström i Norrköping. Hon fick sin cancerdiagnos i augusti 2022 och är nu beroende av vården för att kunna fortsätta sitt arbete som LSS-handläggare och socialdemokratisk kyrkopolitiker.

Jenny Karlström säger att hennes arbete ger henne en identitet som inte bara fokuserar på hennes sjukdom.

För mer information om situationen, se videoinslagen ovan med regionstyrelsens ordförande Marie Morell (M) och regiondirektör Mikael Borin.

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Regionstyrelsens ordförande Marie Morell (M) och regiondirektör Mikael Borin Foto: Hadeel Ibrahim / SVT