Saknas reglering av rabattkoder inom e-handeln: ”Borde granskas som rea”


Användandet av rabattkoder har ökat bland konsumenter under våren, enligt betalningstjänsten Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. Men regleringen för rabattkoder skiljer sig från den traditionella rean. Enligt Marknadsdomstolen ska det i regel klassas som vilseledande om en rea hos ett företag pågår i mer än totalt två månader per år. När det kommer till rabattkoder saknas reglering.

– Det blir svårare för konsumenten att få en övergripande bild av marknaden, sen gör det också att rean i dag i princip pågår året om, säger Carl Lindholm på Prisjakt.

Han tycker att det finns fördelar med rabattkoder men anser att Konsumentverket borde se över regleringen.

– Jag tycker att rabattkoder borde likställas som en vanlig rea, och de bör granskas på samma sätt, säger han.

Lyko: ”Då rundar man regelverket”

Rabattkoderna finns ofta tillgängliga i högre utsträckning än reans maxgräns på två månader. Till exempel har klädföretaget NA-KD.se som är bland de större svenska klädföretagen online, under årets första sex månader erbjudit rabattkoder på 15-30 procent rabatt under mer än sammanlagt fyra månader.

På företaget Lyko.se gick det i maj månad att hitta rabattkoder genom olika samarbeten på 15 procent rabatt åtminstone 26 dagar, och i juni 18 dagar.

Hade ni inte kunnat sänka priset i stället?

– Ofta är det för att just den här kunden inte har handlat på länge och den vill vi ska komma tillbaka, och då är det något vi inte vill ge till alla, säger Rickard Lyko, vd på Lyko.

Han säger att koderna brukar vara menade för en viss målgrupp och tycker däremot det blir problematiskt när rabattkoder ligger öppet på sajt, för alla att ta del av.

– Då rundar man regelverket. Då kan man lika gärna sänka priset på produkterna, säger Rickard Lyko.