När SVT Sápmi lanserade sin egen sajt i december 2021 så var förväntningarna blygsamma.
Baserat på hur många som tagit del av samiska nyheter tidigare räknade SVT med färre än 10 000 besök per vecka på sajten. Vilket även det egentligen var ett högt mål sett till att det bor 20 000 – 40 000 samer på svenska sidan av Sápmi.
”Sträcker sig långt utanför Sápmi”
Sedan dess har publiktillströmningen överträffat alla förväntningar. När 2024 sammanfattas har SVT Sápmis sajt i snitt fler än 150 000 besök per vecka.
– Vi ser att intresset för samiska frågor sträcker sig långt utanför Sápmi. Vi får arbeta med två målgrupper. Dels vår samiska kärnpublik men även en rikspublik för vilken vi ibland behöver vara lite mer förklarande i text och voddar, säger Linda Hermansson.
Vill lyfta samiskan i text
Men allting handlar inte bara om att fånga in besökare. Under året har redaktionen lagt mycket fokus på att producera mera material på de samiska språken.
I TV-inslag och voddar har samiskan länge varit dominerande på SVT Sápmi. Men nu läggs alltmer krut på att även lyfta samiskan i text. Sedan några månader tillbaka finns en special-sida högst upp på sajten där alla artiklar som skrivits på samiska samlas.
– Det är viktigt för oss att även det samiska skriftspråket ska få synas. Men det är också det mest utmanande då det är svårt att hitta personal som både har journalistik och något av de samiska språken. Jag tror jag talar för all samisk media när jag säger att vi akut behöver fler samiska journalister som talar och skriver de samiska språken, säger Hermansson.
Sametingsvalet i fokus
Inför 2025 kommer också mycket fokus läggas på Sametingsvalet i maj. Redaktionen håller på att planera en valdebatt. Och veckoprogrammet 15 minuter från Sápmi kommer att göras om till ett valspecial med några förlängda avsnitt veckorna runt valet.
– Jag hoppas att vår kärnpublik ska känna att de blir klokare av vår valbevakning. Vi ska både granska den politik som varit och förklara vad de olika partierna vill framåt, säger Linda Hermansson.